12 způsobů, jak zvýšit spokojenost zaměstnanců v roce 2022

V souvislosti s letošní krizí je spokojenost zaměstnanců důležitější než kdy jindy. Vzhledem k tomu, že zaměstnanci přehodnocují, co je pro ně důležité v osobním i profesním životě, může mít nízká úroveň spokojenosti zaměstnanců s prací pro firmu dost neblahé důsledky.

Ať už se snažíte snížit fluktuaci a udržet si špičkové talenty, nebo chcete do firmy získat nové talenty, upřednostňování spokojenosti zaměstnanců je pro vás klíčovým faktorem.

Pojďme se dozvědět něco více o tom, co přesně spokojenost zaměstnanců je a jak zvýšit úroveň spokojenosti na pracovišti.

 

Co vlastně představuje spokojenost zaměstnanců?

Spokojenost zaměstnanců je měřítkem toho, jak je zaměstnanec spokojen se svou prací, pracovním prostředím a celkovou firemní kulturou. Na úroveň spokojenosti zaměstnanců má vliv nespočet proměnných, včetně platu, nepeněžních pobídek a možností růstu (abychom jmenovali alespoň některé).

Vysoká úroveň spokojenosti zaměstnanců na pracovišti pomáhá předcházet jejich vyhoření a udržuje je motivované k tomu, aby ve svých funkcích vynikali. Většina firem nemá problém s pochopením konceptu spokojenosti zaměstnanců, ale mnohé se snaží pochopit, proč je tak důležitý a jak udržet spokojenost zaměstnanců na vysoké úrovni.

 

Proč je spokojenost zaměstnanců tak důležitá?

Spokojenost zaměstnanců je důležitá, protože má přímý dopad na hospodářský výsledek společnosti. Pokud máte vysokou úroveň spokojenosti zaměstnanců, pravděpodobně se sníží míra fluktuace, protože jste schopni si zaměstnance udržet.

U spokojených zaměstnanců je mnohem pravděpodobnější, že budou na svou práci hrdí a budou cítit silný pocit loajality k firmě a jejím základním hodnotám. Spokojenost zaměstnanců může také zvýšit úroveň produktivity práce a kvalitu pracovních výstupů.

 

Hlavní důvody, proč se zaměstnanci stávají nespokojenými

Nízká úroveň spokojenosti zaměstnanců obvykle není způsobena pouze 1 konkrétním problémem, ale spíše souběhem více překážek, které zaměstnanci brání v práci. Níže uvádíme několik faktorů, které mohou vést k nespokojenosti zaměstnanců.

 

  1. Nedostatečné finanční ohodnocení. Většina zaměstnanců neodchází ze zaměstnání pouze na základě financí, ale je důležité, aby vaši zaměstnanci byli odměňováni spravedlivě a v souladu s tržními/oborovými standardy pro jejich pozici.
  2. Nedostatek uznání. Pokud je tvrdá práce zaměstnance trvale neuznávána nebo nedoceněna, zaměstnanec nevyhnutelně ztratí motivaci a začne být nespokojený s nedostatkem pozitivní zpětné vazby.
  3. Neefektivní vedení. Neefektivní vedení může výrazně ovlivnit morálku zaměstnanců, ať už se jedná o generálního ředitele nebo přímého nadřízeného. Bez jasných cílů a efektivního vedení se pracovní prostředí může snadno stát chaotickým.
  4. Žádné příležitosti k růstu. Žádný zaměstnanec nechce mít pocit, že jeho kariérní postup je brzděn. Pokud nejsou jasně dostupné a sdělené možnosti růstu, pravděpodobně se poohlédnou jinde.
  5. Špatná rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Pro udržení spokojenosti zaměstnanců a podporu zdravé rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem je zásadní nastavit realistické hranice a očekávání od svého týmu.

 

Nyní, když jsme pochopili trochu více o tom, co je spokojenost zaměstnanců, proč je tak důležitá a jakým nástrahám se vyhnout, pojďme se dozvědět více o tom, co můžete udělat pro to, abyste začali zlepšovat spokojenost zaměstnanců ještě dnes!

 

Způsoby, jak udržet vysokou spokojenost zaměstnanců

 

1) Oslavujte milníky zaměstnanců

Ať už se jedná o roční pracovní výročí, desetileté výročí nebo narozeniny, dejte zaměstnanci pocit výjimečnosti a ocenění tím, že ho a jeho přínos pro společnost oslavíte. Jak něco takového zvyšuje spokojenost zaměstnanců?

  • Oslavováním milníků zaměstnanců dáváte těmto zaměstnancům najevo, že jejich loajalita a oddanost jejich roli a společnosti je oceňována.
  • Zaměstnanci, kteří se cítí být oceňováni a doceňováni, mají mnohem větší šanci, že u vás budou pokračovat v kariérním růstu a budou i nadále odvádět kvalitní práci.
  • I malá gesta mohou výrazně posílit spokojenost zaměstnanců.

 

2) Oceňte zaměstnance za jejich práci

Nikdo nemá rád pocit, že je přehlížen nebo nedoceněn, zejména oddaní zaměstnanci. Zvažte různé způsoby odměňování zaměstnanců nebo zaveďte dny oceňování zaměstnanců, aby se váš tým neustále cítil uznávaný za svou tvrdou práci. Jak něco takového zvyšuje spokojenost zaměstnanců?

  • Pokud se zaměstnanec cítí oceňován a doceněn, je mnohem pravděpodobnější, že se bude více věnovat své práci a udrží si vysokou úroveň spokojenosti s prací.
  • Byli byste překvapeni, jak dalece může jednoduchý komentář „děkuji“ nebo „skvělá práce“ posílit pocit hodnoty zaměstnance na pracovišti.
  • Uznání zaměstnanců za jejich tvrdou práci funguje také jako skvělá motivace pro zaměstnance, aby se snažili dosáhnout co nejvyšší úrovně svého potenciálu.

 

3) Odměňujte zaměstnance za vysoký výkon v práci

Samozřejmě je důležité, aby se každý zaměstnanec cítil oceňován, ale ujistěte se, že vaši nejvýkonnější zaměstnanci jsou oceňováni a odměňováni za to, že ve svých rolích překračují rámec svých povinností. Ať už se jedná o drobné ocenění dárkem nebo online pochvalou, odměňování vysoce výkonných pracovníků je skvělým způsobem, jak motivovat zaměstnance a udržet jejich spokojenost na vyšší úrovni.

 

4) Podpora sociálních vazeb

Sociální propojení není jen iniciativou pro zapojení zaměstnanců, ale vytváří také spokojenější zaměstnance. Všichni máme (doufejme) v práci podporujícího kamaráda, který vám zpříjemní pracovní den. Kolegové, kteří se mají skutečně rádi a vzájemně se respektují, jsou pravděpodobněji spokojenější se svou prací a vzájemně se povzbuzují v náročných pracovních situacích.

  • Vytvoření prostředí, kde je sociální vazba hlavní hodnotou, umožňuje vašim zaměstnancům vytvářet zdravé pracovní vztahy.
  • Vzhledem k tomu, že práce na dálku je populárnější než kdy dříve, je důležité udržovat sociální vazby, aby se vaši zaměstnanci necítili izolovaní nebo odloučení.
  • Ať už se jedná o týdenní happy hour nebo přestávky na kávu v kuchyňce, povzbuzujte svůj tým, aby vyrazil ven, poznával se a maximálně využíval svých sociálních vazeb na pracovišti.

 

5) Poskytněte plán jejich kariérního růstu

Je velmi důležité mít jasný plán růstu pro každého ze svých zaměstnanců. Kariérní plány pomáhají zaměstnancům vizualizovat jejich kariérní rozvoj a měly by vycházet z dovedností, odborných znalostí a zájmů daného člověka.

  • Poskytnutí jasného plánu kariérního růstu zaměstnancům umožňuje snadno si představit dlouhodobou budoucnost ve společnosti, což vede k udržení zaměstnanců a jejich loajalitě.
  • To, že věnujete čas kritickému zamyšlení a sestavení cesty profesního rozvoje zaměstnanců, ukazuje, že si vážíte jejich jedinečných schopností a že jsou nedílnou součástí úspěchu společnosti.
  • Bez jasně sděleného plánu profesního růstu se zaměstnanci mohou cítit znechuceni a hledat budoucí kariérní příležitosti jinde.

 

Kromě vytvoření kariérních plánů pro každého zaměstnance zvažte spuštění mentorského programu, v rámci kterého mohou služebně starší zaměstnanci a vedoucí pracovníci spolupracovat s ostatními zaměstnanci a poskytovat jim vedení a cenné rady.

 

6) Zavedení pružného pracovního rozvrhu

Časy se za poslední dva roky rozhodně změnily. Pryč jsou doby, kdy společnosti očekávaly, že zaměstnanci budou chodit do kanceláře 5 dní v týdnu a sedět u svých stolů od 9 do 5. Místo toho si společnosti uvědomily význam práce na dálku a flexibilních pracovních úvazků, zejména pokud jde o spokojenost zaměstnanců s prací.

  • Zavedení pružné pracovní doby poskytuje zaměstnancům možnost vytvořit si rozvrh, který jim a jejich životnímu stylu nejlépe vyhovuje.
  • S nárůstem práce na dálku pracuje mnoho lidí z domova a každý den žonglují s více povinnostmi.
  • Poskytnutím flexibility mají zaměstnanci možnost samostatně rozhodovat o svém rozvrhu a práci, což vede ke spokojenějším a produktivnějším zaměstnancům.

 

Snažte se tímto způsobem udržet vysokou spokojenost zaměstnanců. Začněte tím, že získáte souhlas vrcholového vedení s flexibilní prací, a poté proškolte vedoucí pracovníky, co to znamená, a jak to realizovat. Můžete například kolektivně stanovit zásady pro hybridní práci, kdy zaměstnanci musí být v kanceláři pouze 2 dny v každém pracovním týdnu a po zbytek pracují na dálku. Nebo pokud mají zaměstnanci obzvláště produktivní týden, nabídněte jim flexibilní páteční odpoledne, kdy se v tyto dny odhlásí dříve. Klíčem k pružné pracovní době je komunikace, proto se ujistěte, že máte zavedenou metodu komunikace a pravidelně se s nimi stýkáte.

 

7) Dejte zaměstnancům možnost rozhodovat

Umožněte svým zaměstnancům vyjadřovat své názory, prosazovat změny a rozhodovat na pracovišti. Tím, že zaměstnancům dáváte možnost činit vlastní rozhodnutí, podporujete jejich samostatnost a umožňujete rozvinout jejich schopnosti kritického myšlení. Pokud manažer neustále zpochybňuje rozhodnutí zaměstnance, snižuje se jeho spokojenost s prací kvůli nedostatku podpory a důvěry. Zmocnění zaměstnanců k rozhodování umožňuje vašemu týmu předvést své jedinečné schopnosti a ukazuje, že jejich názorům důvěřujete a respektujete je.

 

8) Podporujte kreativitu

„Protože jsme to tak dělali vždycky“ není zrovna chytrý způsob podnikání a už vůbec to není dobrý argument. Místo toho přijměte změnu a podporujte kreativitu svých zaměstnanců.

Jak to zvyšuje spokojenost zaměstnanců. Povzbuzování kreativity umožňuje zaměstnancům využívat jejich představivost a strategicky přemýšlet o podnikání. Představte si, že se v práci skutečně bavíte? Kreativita je skvělým způsobem, jak toho dosáhnout. Ať už virtuálně, nebo osobně, zkuste pro své zaměstnance uspořádat sezení s malováním a popíjením. Je to zábavný způsob, jak podpořit kreativitu vašeho týmu, a funguje také jako skvělá aktivita pro stmelení kolektivu!

 

9) Proveďte průzkum mezi zaměstnanci, abyste získali upřímnou zpětnou vazbu a návrhy

Možná si myslíte, že jste v oblasti spokojenosti zaměstnanců vítězové, ale jak si to lépe potvrdit než dotazem na jejich pocity? Dotazování zaměstnanců na jejich upřímnou zpětnou vazbu a návrhy je důležitým krokem při měření angažovanosti zaměstnanců.

  • Zbavíte se dohadů při hledání, jaké iniciativy nejlépe fungují pro zvýšení úrovně spokojenosti vašich zaměstnanců.
  • Jděte přímo ke zdroji a zeptejte se svých zaměstnanců, co potřebují a co jim vyhovuje a nevyhovuje.
  • Umožníte tak svým zaměstnancům být vyslyšeni a získáte příležitost shromáždit cennou zpětnou vazbu.

 

Vyzkoušejte výše uvedené postupy, abyste udrželi vysokou spokojenost zaměstnanců. Uvidíte, že to povede nejen k jejich spokojenosti, ale také ke spokojenosti vaší, protože není pochyb o tom, že se díky těmto změnám začne dařit lépe i vaší společnosti jako celku.