Jak napsat motivační dopis?

Hledání práce nemá asi nikdo rád. Prohledávání nabídek práce na internetu, psaní životopisu, příprava na náročné pohovory – nic z toho není zábava. Pro mnohé je nejnáročnější částí celého procesu napsání účinného motivačního dopisu. Existuje tolik protichůdných rad, že je těžké vědět, kde začít.

 

Nejprve si udělejte průzkum

Než začnete psát, zjistěte si více informací o společnosti a konkrétní pracovní pozici, o kterou máte zájem. Samozřejmě byste si měli pečlivě přečíst popis pracovní pozice, ale projděte si také webové stránky společnosti, příspěvky jejích vedoucích pracovníků na Twitteru a profily zaměstnanců na síti LinkedIn. Tento průzkum vám pomůže přizpůsobit motivační dopis, protože byste neměli posílat obecný dopis. Pomůže vám to také rozhodnout se pro správný tón. Přemýšlejte také o kultuře organizace, do které se hlásíte. Pokud se jedná o kreativní agenturu, například designérskou, můžete více riskovat, ale pokud se jedná o konzervativnější organizaci, například banku, měli byste se držet zpátky.

 

Zaměřte se na budoucnost

Zatímco životopis má být ohlédnutím za vašimi zkušenostmi a tím, kde jste byli, motivační dopis by se měl zaměřit na budoucnost a na to, co chcete dělat. Může být užitečné považovat ho za most mezi minulostí a budoucností, který vysvětluje, co chcete dělat dál a proč. Kvůli pandemii se navíc méně očekává, že se budete ucházet o práci, kterou jste již dříve dělali. Existují miliony lidí, kteří mění svou kariéru – dobrovolně nebo nedobrovolně – a potřebují se otočit a znovu promyslet, jak se jejich dovednosti vztahují k jiné roli nebo odvětví. V motivačním dopise můžete vysvětlit změnu, kterou děláte, například z pohostinství na marketing. Berte to jako příležitost prodat své přenositelné dovednosti.

 

Ukažte svou silnou stránku

Lidé motivační dopis obvykle začínají slovy  „Ucházím se o práci X, kterou jsem viděl na místě Y“. CHYBA! Místo toho začněte silnou úvodní větou. Začněte pointou – proč je pro vás tato práce zajímavá a co vám přináší. Například můžete napsat: „Jsem profesionál v oblasti fundraisingu v oblasti životního prostředí s více než 15 lety zkušeností, který hledá příležitost uplatnit své dovednosti novým způsobem, a rád bych přinesl své odborné znalosti a nadšení do vašeho rostoucího rozvojového týmu.“ Pak můžete připojit jednu nebo dvě věty o svém vzdělání a příslušných zkušenostech, ale nepřevypravujte svůj životopis.

 

Je pravděpodobné, že náborový manažer nebo personalista jich čte hromadu, takže chcete upoutat jeho pozornost. Nesnažte se však být vtipní. Držte se také dál od běžných frází. Řekněte něco přímého a dynamického, například: „Dovolte mi, abych vás upozornil na dva důvody, proč bych byl skvělou posilou vašeho týmu…“

 

Pokud máte osobní vztah k firmě nebo k někomu, kdo v ní pracuje, zmiňte se o tom také v první větě nebo dvou. A svůj dopis vždy adresujte přímo někomu. Díky sociálním médiím je často možné zjistit například jméno manažera náboru.

 

Zdůrazněte svou osobní hodnotu

Náboroví manažeři hledají lidi, kteří jim pomohou řešit problémy. Na základě průzkumu, který jste provedli dříve, ukažte, že víte, čím se společnost zabývá, a že znáte některé problémy, kterým čelí. Ty nemusí být konkrétní, ale můžete se zmínit o tom, jak odvětví ovlivnila pandemie. Například můžete napsat: „Mnoho zdravotnických společností je zahlceno potřebou poskytovat vysoce kvalitní péči a zároveň chránit zdraví a bezpečnost svých zaměstnanců.“ V tomto případě můžete napsat, že se jedná o problém, který je pro zdravotnické společnosti důležitý. Poté pohovořte o tom, jak vás vaše zkušenosti vybavily k uspokojení těchto potřeb; možná vysvětlete, jak jste v minulosti řešili podobný problém, nebo se podělte o příslušný úspěch. Chcete předložit důkazy o věcech, které vás odlišují.

 

Existují dvě dovednosti, které jsou v současné době důležité téměř pro každou práci: přizpůsobivost a schopnost rychle se učit. Pokud máte stručné příklady, které tyto dovednosti prokazují, uveďte je. Pokud jste například podpořili svůj tým při přechodu na práci na dálku, popište, jak jste to udělali a jaké schopnosti jste využili.

 

Vyjádřete nadšení

Když vás nepřijmou, obvykle to není kvůli nedostatku dovedností. Je to proto, že lidé neuvěřili vašemu příběhu, tomu, že o práci stojíte, nebo že víte, do čeho jdete. Náboráři se často rozhodnou pro kandidáta, který dal najevo, že je to jeho vysněná práce. Dejte tedy jasně najevo, proč o danou pozici stojíte. Nadšení vyjadřuje osobnost!

 

Dávejte si pozor na tón

Zároveň to s lichotkami nepřehánějte a neříkejte nic, co nemyslíte vážně. Autenticita je klíčová. I když jste už několik měsíců bez práce a v tuto chvíli byste vzali jakoukoli práci, chcete se vyhnout tomu, abyste působili zoufale. Nechcete, aby váš tón podkopával vaše sdělení, takže buďte profesionální a vyzrálí.

Dobrým pravidlem je vžít se do situace náborového manažera a přemýšlet o tom, jaký jazyk by náborový manažer použil při jednání s některým ze zákazníků společnosti.

 

Buďte struční

Většina rad říká, že by dopis neměl přesáhnout jednu stránku. Většina motivačních dopisů, které vidíme, je příliš dlouhá. Motivační dopis by měl být dostatečně stručný, aby ho někdo přečetl na první pohled. Musíte toho popsat hodně – ale měli byste to udělat stručně. Zde může být užitečné požádat o posouzení dopisu přítele, bývalého kolegu nebo mentora. Požádejte je, aby si jej přečetli, a upozorněte je na místa, kde můžete škrtat.

 

Jaké je tedy shrnutí?

Na tyto věci byste měli klást důraz.

  • Připravte si silné úvodní prohlášení, ze kterého bude jasné, proč o danou práci stojíte a co přinášíte.
  • Buďte struční – personalista by měl být schopen přečíst váš dopis na první pohled.
  • Podělte se o úspěch, který ukazuje, že dokážete řešit problémy, s nimiž se zaměstnavatel potýká.

 

Naopak, čemu byste se měli vyvarovat.

  • Nesnažte se být vtipní – příliš často to nevyjde.
  • Neposílejte obecný motivační dopis – každý přizpůsobte konkrétnímu pracovnímu místu.
  • Nepřehánějte to s lichotkami – buďte profesionální a vyzrálí.