Nedostatek zaměstnanců se projevuje téměř ve všech odvětvích, ale v žádném z nich není tak akutní jako ve zdravotnictví.
Nedostatek pracovníků ve zdravotnictví se stále prohlubuje rychleji než před pandemií. Zdravotní sestry nadále opouštějí zaměstnání nebo se stěhují do oblastí, které nabízejí konkurenceschopnější platy.
Navzdory nedostatku není dobře vyškolený personál a dostatečné pokrytí směn volitelné a tento problém se neomezuje pouze nanemocnice. Rok 2020 urychlil vznik nových forem virtuální péče o pacienty, které rozšiřují potenciál, ale také zvyšují poptávku.
Plánování pracovních sil není nikdy snadné, ale v jiných odvětvích je alespoň určitá stabilita, pokud jde o předvídání rozvrhu. V případě zdravotnictví je odhad pokrytí pacientů složitější. Sčítání pacientů, sezónní onemocnění a dostupnost personálu jsou často ve vzájemném rozporu. Když jsou pacienti častěji nemocní, je pravděpodobné, že bude nemocný i personál.
Pokud váš model pracovních sil ve zdravotnictví již měl problémy, je pravděpodobné, že je velmi blízko tomu, aby zcela nestačil tomu, co vás čeká.
Dobrou zprávou je, že pokud se budete řídit těmito třemi tipy, můžete přestat hádat. Budete schopni efektivně řídit svůj personál a poskytovat pacientům péči, kterou potřebují, a přitom snížit své vlastní pracovní zatížení.
1. Udržujte vše v chodu se zaměstnanci na plný úvazek
Začneme tím, že si uvědomíme, jak důležití jsou vaši zaměstnanci na plný úvazek. Jsou páteří vašeho týmu a pravděpodobně jste na nich již značně závislí.
Bohužel právě zaměstnanci na plný úvazek zažívají v práci největší vyhoření. A co hůř, vyhoření ve zdravotnictví narůstá. Nedávné údaje naznačují, že téměř 50 % lékařů a 30 % zdravotních sester zažívá nějakou formu vyhoření. Postpandemická čísla jsou pravděpodobně vyšší, a proto je nedostatek personálu stále větším problémem.
Vyhoření neškodí pouze fyzickému zdraví zaměstnanců, ale také jejich duševnímu zdraví. U 63 % z nich je pravděpodobnější, že si začnou brát sick days, aby se pokusili získat zpět trochu osobního volna. To dále ničí rozvrh zaměstnanců a nutí ostatní nést dodatečnou pracovní zátěž, která vzniká v důsledku nedostavení se do práce. To může negativně ovlivnit přístup a to, jak jste vnímáni jako zaměstnavatel, a může se přenést i na ostatní členy vašeho týmu.
K vyhoření dochází, když zaměstnanci pracují více, než jsou schopni fyzicky a psychicky zvládnout. Dochází k němu tehdy, když zátěž, kterou v práci nesou, převyšuje výhody, které za to podle jejich názoru dostávají – když mají pocit, že se jejich život točí jen kolem práce a na osobní život zbývá jen velmi málo času. Všechno je v nerovnováze a oni mají pocit, že nad ničím z toho nemají kontrolu.
Existuje mnoho věcí, které můžete udělat pro snížení vyhoření zaměstnanců. Jedním z nejlepších řešení pro zdravotnické pracovníky je poskytnout jim flexibilitu a předvídatelnost v práci.
Flexibilní samostatné plánování je způsob, jak toho dosáhnout, protože dává zaměstnancům kontrolu nad jejich životem.
Při flexibilním samostatném plánování určujete, co rozvrh vyžaduje, na základě poptávky pacientů a dalších faktorů. Těmito dalšími faktory mohou být specifické dovednosti nebo kvalifikované osoby, které musí být na směně přítomny. Místo toho, abyste však na tyto směny přidělovali konkrétní zaměstnance, necháte je vybrat si směny, které chtějí. Zaměstnanci si také mohou směny mezi sebou vyměňovat.
Tato metoda dává zaměstnancům kontrolu nad tím, kdy pracují. I když zaměstnanci nemusí vždy dostat směny, které chtějí, někdy se jim to podaří. Přidejte k tomu skutečnost, že do toho mají co mluvit, což pomáhá předcházet vyhoření. Také se cítí více jako tým, protože spolu přímo komunikují, aby si mohli nárokovat a vyměňovat směny.
Samostatné plánování je výhra i pro vás. Budete moci sestavovat rozvrhy mnohem rychleji a s menšími problémy než dříve. Také už nemusíte řešit nekonečné žádosti o změnu směn, protože si je mezi sebou vyměňují sami. Navíc, když zaměstnanci získají kontrolu nad svými směnami, dochází k menší absenci.
2. Poskytněte pracovníkům na částečný úvazek pracovní dobu a flexibilitu, kterou potřebují.
Pracovníci na částečný úvazek jsou vaší další skupinou. Ačkoli se může zdát, že jsou v rozvrhu o něco pohyblivější ve srovnání s pracovníky na plný úvazek, ve skutečnosti tomu tak není.
Ano, existuje důvod, proč pracují na částečný úvazek. Mají jiné povinnosti, například školu, děti nebo jiné zaměstnání. Potřebují velkou flexibilitu, aby mohli těmto povinnostem dostát, přesto stále potřebují stálý týdenní úvazek a nelze je považovat za někoho, kdo je tu jen proto, aby vyplnil mezeru.
Může to být složitá rovnováha. Jsou to pracovníci na částečný úvazek, na které se často obracíte, když poptávka pacientů kolísá. Vyvažování pracovníků na plný a částečný úvazek ručním zpracováním rozvrhu může vést k nesouladu a frustraci.
Existuje však i dobrá zpráva. Řešení tohoto problému je stejné jako u pracovníků na plný úvazek: flexibilní samostatné plánování.
Pokud necháte poptávku pacientů a další požadavky na vytvoření rámce plánování a umožníte zaměstnancům vybrat si směny, které chtějí, v rámci této struktury, která definuje omezení nebo specifika, dáváte jim kontrolu. Mají možnost volby, kdy budou pracovat.
A pokud se vyskytnou nějaké zádrhele, náprava změn nebo problémů v rozvrhu spočívá v řešení celkové struktury namísto snahy o mikromanagement každého zaměstnance, jako by byl figurkou na šachovnici.
Pokrytí pacientů zůstane stabilní, sníží se vyhoření a všichni získají kontrolu nad svým pracovním životem. Je to solidní výhra pro zaměstnance, ale také pro vás. Už žádné seznamy volání nebo shánění někoho na záskok. Jednoduše vytvoříte směny a váš tým je pak převezme.
Plánování pracovních sil ve zdravotnictví je nyní neuvěřitelně náročné, dokonce více než obvykle. Nedostatek personálu smíšený s různými očekáváními ohledně rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem je nemožné zvládnout, pokud nezvolíte flexibilní přístup.
Vše je o agilitě. Pokud se změní poptávka, můžete rychle reagovat, pokud jste vybudovali agilní systém.
Pokud jde o výběr nástroje, jak sestavit rozvrh práce, musíte ho zvolit správně. Ne všechny nástroje umožní flexibilní samostatné plánování, otevřené směny a přímou komunikaci se zaměstnanci, o které jsme zde psali.