Deset dovedností, které u pohovoru zaujmou

Současná ekonomika a trh práce se mění tak rychle, že je těžké říci, jaké jsou přesné dovednosti, které zaměstnavatelé u nových zaměstnanců hledají.

Podnikání se vyvíjí do té míry, že pracovní místa, která budou potřebná za deset let, ještě ani nebyla vynalezena.

I když konkrétní dovednosti, které určitá práce vyžaduje, jsou jistě důležité, nejdůležitější dovednosti, které zaměstnavatelé hledají, jsou měkké dovednosti. Ale co jsou to měkké dovednosti?

Měkké dovednosti jsou takové dovednosti, které si můžete vzít s sebou z jednoho zaměstnání do druhého, dovednosti, které jsou potřebné k tomu, abyste uspěli kdekoli. Měkké dovednosti lze rozdělit do dvou úrovní: základní chování, jako je profesionalita, vycházení s ostatními, včasné plnění pracovních úkolů, včasný příchod do práce a oblečení odpovídající dané práci. Kromě toho existují měkké dovednosti vyššího řádu, například ty, které jsou podrobně popsány níže.

Konkrétně Světové ekonomické fórum letos zveřejnilo zprávu, která se zaměřila na trendy v oblasti zaměstnanosti a podnikání ve světě. Zpráva podrobně popisuje hlavní dovednosti, které zaměstnavatele zajímaly v roce 2021 nejvíce:

 

  1. Kognitivní flexibilita

Kognitivní flexibilita je obvykle definována jako součást exekutivního fungování, což je zvládnutí všech kognitivních dovedností; je popisována jako schopnost tzv. multitaskingu.

 

  1. Vyjednávání

Schopnost vzít v úvahu řadu kritérií a snažit se najít nejlepší výsledek pro určitou stranu.

 

  1. Orientace na služby

Pohostinnost; poskytování služeb zákazníkům. Výzkumy ukazují, že zjištění schopnosti budoucího zaměstnance poskytovat služby zákazníkům před přijetím do zaměstnání může být pro organizaci velmi přínosné.

 

  1. Úsudek a rozhodování

Rozhodujete se dobře, kterým projektům dát přednost? Dokážete se rozhodovat objektivně, bez předpojatosti? Schopnost úsudku a rozhodování může při správném postupu zachránit pověst a peníze.

 

  1. Emoční inteligence

Často se zkráceně označuje jako EQ, což je schopnost uvědomovat si své emoce, ovládat je a vyjadřovat je a uvážlivě a empaticky zvládat mezilidské vztahy. Otestujte si své schopnosti pomocí posuzování výrazů tváře nebo pomocí krátkého kvízu EQ.

 

  1. Koordinace s ostatními

Koordinace je zásadní pro práci v jakémkoli týmu. Schopnost zachytit náznaky a předvídat chování ostatních, plánovat a komunikovat jsou při práci s ostatními klíčové. Jen velmi málo pracovních míst zahrnuje malou nebo žádnou spolupráci s ostatními.

 

  1. Řízení lidí

Většina z nás měla nadřízené, kteří byli dobří ve své práci, ale nebyli dobří v řízení lidí. Mnoho organizací se nedívá na schopnost uchazeče řídit lidi; místo toho se soustředí na schopnost vykonávat samotnou práci.

 

  1. Kreativita

Kreativita je činnost, při níž se nové a nápadité myšlenky proměňují ve skutečnost. Kreativita se vyznačuje schopností vnímat svět novým způsobem, nacházet skryté zákonitosti, vytvářet souvislosti mezi zdánlivě nesouvisejícími jevy a generovat řešení. Někteří výzkumníci tvrdí, že ekonomická budoucnost bude patřit těm, jejichž „pravomozkové“ myšlení bude znamenat rozdíl mezi těmi, kteří se prosadí, a těmi, kteří se neprosadí.

 

  1. Kritické myšlení

Objektivní analýza a hodnocení problému za účelem vytvoření úsudku, které myslitel zkvalitňuje tím, že své myšlení dovedně analyzuje, hodnotí a rekonstruuje.

 

  1. Komplexní řešení problémů

Jde o proces, kterým lidé řeší mnoho problémů, jimž musí čelit v každodenním životě, a které jsou poměrně složité, zahrnují více cílů i mnoho možných opatření, která by mohla přicházet v úvahu.