Je pravda, že na první dojem máte jen jednu šanci. V některých případech tato první šance trvá jen několik vteřin. Průzkum mezi více než 2 000 personalisty ukázal, že 33 % z nich ví, zda někoho přijme, během prvních 90 vteřin po setkání s ním.
Co mohou uchazeči o zaměstnání udělat pro to, aby vynikli a zanechali skvělý první dojem? Věci jako přístup a vzhled jsou při pracovním pohovoru často přehlíženy, ale tyto věci mohou o přijetí kandidáta často rozhodnout nebo jeho šance naopak úplně zničit. I když je uchazeč o zaměstnání papírově nadmíru kvalifikovaný pro danou práci, detaily jako pozdní příchod, mobilní telefon nebo zapomínání na základní způsoby chování mohou jeho šance zhatit.
Zde je pár věcí, které by uchazeči o zaměstnání měli při pohovoru udělat, aby zanechali skvělý první dojem:
- Projevte sebejistotu řečí těla
Dobrý přístup a sebedůvěra jsou klíčem k získání zaměstnání. I když se uchazeč o zaměstnání může uvnitř cítit sebevědomě, řeč jeho těla může vypovídat o něčem úplně jiném.
Pohovor začíná ve chvíli, kdy se uchazeč o zaměstnání dostane na místo pohovoru. Dobré držení těla a klidné vystupování jsou zásadní, ať už se jedná o kancelář nebo parkoviště. Účastníci pohovoru by neměli hrbit ramena nebo se dívat dolů, když sedí na židli a čekají. Když se konečně setkají s personalistou, úsměv, oční kontakt a pevný stisk ruky vyjadřují sebevědomí, aniž by působily arogantně. Úsměv je obzvláště důležitý, protože 40 % personalistů si myslí, že absence úsměvu je dostatečným důvodem, proč o uchazeči neuvažovat.
- Oblečte se tak, abyste uspěli
Vzhled je klíčový, a proto je jednou z našich základních dovedností na pracovišti, které pracovníci potřebují k úspěchu. Dbejte na to, aby měl uchazeč o pohovor oblečení, ve kterém se cítí skvěle, a které odpovídá dress code společnosti. Příliš nebo nedostatečné oblečení může působit nepříjemně a poškodit sebevědomí uchazeče o zaměstnání. Pokud si uchazeči o zaměstnání nejsou jisti, co si mají vzít na sebe, vždy jim řekněte, aby se drželi jednoduchosti. Nenoste zbytečně mnoho doplňků a nenoste nic, co by mohlo odvádět pozornost. Musíte také dbát na detaily. Možná vám nevadí, že máte pomačkané oblečení nebo že vám nesedí ponožky, ale tyto detaily mohou být pro potenciální zaměstnavatele varovným signálem.
- Odložte telefony a elektroniku
Tohle se může zdát jako samozřejmost, ale jak víme, zdravý rozum se ne vždy promítne do běžné praxe. Nikdy byste neměli být přistiženi, jak během pracovního pohovoru telefonujete, píšete SMS nebo se dokonce díváte na telefon. Zájemci o práci by také měli znát důsledky toho, co se může stát, když se jim telefon během pohovoru vypne. Abyste se vyhnuli nepříjemným okamžikům, měli byste telefony a jakoukoli jinou elektroniku během pohovoru nechat v autě nebo doma.
- Chovejte se ke každému s respektem
Chovat se k lidem s úctou se zdá také jako samozřejmost, ale někteří uchazeči o zaměstnání si neuvědomují, s kolika zaměstnanci se při pohovoru setkávají. Je bezpochyby důležité zapůsobit na manažera či osobu, která přijímá zaměstnance, ale uchazeči o zaměstnání pravděpodobně přicházejí do styku i s mnoha dalšími lidmi ve firmě. Ať už se jedná o generálního ředitele nebo recepční, každý člověk má šanci udělat skvělý první dojem a zaslouží si, aby se k němu chovali s úctou. Negativní interakce s kýmkoli ve společnosti může uchazeči o zaměstnání zničit šanci na zaměstnání.