Během roku 2021 došlo na pracovištích k zásadní změně – v důsledku široké dostupnosti vakcín COVID-19 a touhy manažerů po návratu do kanceláře podalo mnoho lidí výpověď a nejen v ČR v tomto ohledu padaly mnohaleté rekordy, co se týče počtu výpovědí.
Drtivá většina těchto pracovních míst se nachází v gastronomii a pohostinství, které po roce obtíží spojených s pandemií trpí nedostatkem pracovních sil. Na paty však pracovníkům v maloobchodě a pohostinství šlapou zaměstnanci v profesních a obchodních odvětvích. V touze po větší flexibilitě a samostatnosti a v některých případech i po vyšší odměně dává mnoho kancelářských pracovníků výpověď. Pokud se vaše společnost vrací do kanceláří a má problém najít nebo udržet si zaměstnance na vysoké úrovni, může i to být jeden z důvodů.
Jak zaměstnance udržet?
Jako manažer lidských zdrojů (HR) je pravděpodobně jedním z vašich klíčových cílů právě teď udržet si špičkové talenty. Strategie, jak se vyhnout jejich odlivu, nemusí být zrovna jednoduchá. Práce v kanceláři od 9 do 5 hodin může být pro člověka náročná, zejména pokud dochází ke konfliktům s plánováním návštěv u lékaře, péčí o děti a dalšími životními úkoly. Navíc po roce práce z domova si vaši zaměstnanci pravděpodobně začali uvědomovat, kolik času a peněz stráví každodenním dojížděním.
Naštěstí existuje mnoho pobídek, které můžete použít ke zvýšení úrovně udržení zaměstnanců. Ať už je to nabídka příspěvku na dopravu nebo zavedení hybridního modelu práce na dálku, existuje spousta výhod, které zaměstnance motivují k tomu, aby ve vaší společnosti zůstali.
Čas a úsilí, které jsou spojeny s hledáním nového zaměstnání, jsou náročné – pokud vaši zaměstnanci nebudou muset tento proces absolvovat, pravděpodobně ho ani nepodstoupí. Poskytněte jim důvody, proč zůstat, tím, že uděláte své pracoviště atraktivnější než konkurence.
PŘILÁKÁNÍ NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ
Ve všem tom zmatku kolem přijímání zaměstnanců možná také hledáte nové zaměstnance. Koneckonců návrat firmy do kanceláří signalizuje větší potřebu pracovních sil. Během procesu náboru mějte na paměti následující:
Aktualizujte firemní zásady
Ve světle pandemie COVID-19 může být ideální čas na aktualizaci zásad vaší společnosti na pracovišti. Když zaměstnancům nabídnete větší flexibilitu, pokud jde o absenci a práci z domova, projevíte jim tím svůj respekt a důvěru, což je na dnešním moderním pracovišti nesmírně cenné a vzácné.
Usilujte o kompatibilní komunikační styly
Během náborového procesu by členové personálního oddělení měli hledat jednu věc: kandidáty, kteří dokáží dobře komunikovat s vaší společností. Někteří lidé jsou více orientováni na online komunikaci, zatímco jiným se daří v osobním prostředí. Najímejte lidi, kteří se hodí ke komunikačnímu stylu vaší společnosti. Je také nutné zvážit, co pro váš provoz znamenají efektivní obchodní komunikační dovednosti. Nebojte se v případě potřeby upravit své stávající zásady.
Výhody a pobídky
Jako zaměstnavatel můžete vytvořit atraktivní balíček benefitů s dobrým zdravotním pojištěním a příspěvkem na penzijní připojištění, abyste zvýšili své šance na přijetí nejlepších kandidátů. Pokud si vaše společnost nemůže dovolit platit zaměstnancům vyšší platy, můžete zaměstnancům nabídnout zdroje, aby si našli vlastní prostředky na spoření na důchod pomocí samostatně řízených spoření či investic.
ZÁVĚREČNÉ MYŠLENKY PRO VÁŠ HR TÝM
Díky výše uvedeným tipům může váš tým personalistů učinit solidní kroky k tomu, aby se vyhnul „velkému odchodovému boomu“ COVID-19, a možná při tom získá i nějaké skvělé nové zaměstnance! Tím, že ze své společnosti uděláte žádané místo pro práci, přilákáte všechny správné zaměstnance, kteří pomohou vašemu podniku prosperovat v ekonomice po skončení pandemie COVID-19.