Jak zavést strategické HR pro růst vaší firmy

Přestože prodej a marketing jsou důležitými nástroji, které pomohou vašemu podnikání prosperovat, nejsou to jediné hlavní hnací síly vaší společnosti. Žádný podnik si nemůže dovolit přehlížet dobrou personální strategii na podporu růstu.

Největším bohatstvím vaší společnosti jsou její zaměstnanci, kteří každý den tvrdě pracují na tom, abyste byli úspěšní. Pokud se ke svým zaměstnancům budete chovat dobře, pomohou vaší společnosti růst.

Oddělení a odborníci na lidské zdroje vám pomáhají utvářet vaši firmu. Ti, kteří pracují v provozu, marketingu, prodeji a managementu, často vidí firmu z hlediska příjmů, místo aby se zaměřili na hodnoty. Strategie v oblasti lidských zdrojů může vaší firmě pomoci zvýšit míru růstu pro větší šanci na úspěch od náboru až po nástup do zaměstnání a dále.

 

PŘIZPŮSOBTE STRATEGII HR POTŘEBÁM PODNIKU

Strategie bude diktovat, jak vaše firma dosáhne svých cílů a poroste. Vaše personální strategie by měla doplňovat vaši obchodní strategii vytvořením infrastruktury, která zefektivní procesy pro dosažení těchto cílů.

Vytvoření strategie lidských zdrojů znamená sladit potřeby vašeho podniku s potřebami lidských zdrojů. Předpokládejme například, že společnost neroste a rozhodne se zaměřit na udržení zákazníků namísto hledání nových. V takovém případě bude muset vytvořit dobrou zákaznickou zkušenost, která podpoří věrnost značce a opakované nákupy. Nejlepší způsob, jak vytvořit dobrou zákaznickou zkušenost, je najmout správné lidi.

Stejně tak by se stejná firma mohla chtít zaměřit na strategii lidských zdrojů, která pomůže udržet zaměstnance a zabrání jakémukoli narušení zákaznických služeb. Rozhodnutí v oblasti lidských zdrojů nakonec ovlivňují všechny aspekty vašeho podnikání, takže je nejlepší se nejprve podívat na vaši obchodní strategii a na základě toho zjistit, co můžete udělat.

 

ZJISTĚTE, JAK VYPADÁ ÚSPĚŠNÁ STRATEGIE HR

Sestavení strategie vám poskytuje plán, ale neznamená to, že vaše práce je hotová. Tuto strategii budete muset uvést do praxe. Při vytváření strategie zvažte, co pro vás znamená úspěch. Tím, že svou strategii postavíte na požadovaném konečném cíli, můžete vymyslet lepší strategický rámec. Chcete-li skutečně zjistit, jak pro vás vypadá úspěšná personální strategie, položte si otázku:

 

  • Jak tato strategie ovlivní firemní kulturu?
  • Jak zlepší fungování organizace?
  • Jak podpoří rozvoj a úspěch lidí v organizaci?
  • Jak může strategie zefektivnit personální procesy?
  • Měli bychom provádět prověrky?

 

Nyní, když máte jasnou představu o úspěchu, můžete zjistit, zda bylo vašich cílů dosaženo, či nikoli. Stanovením klíčových ukazatelů výkonnosti a sledováním pokroku můžete průběžně revidovat svou strategii a provádět změny ke zvýšení výkonnosti.

 

ZVAŽTE SPOLUPRÁCI

I když jste podnikli potřebné kroky ke sladění své strategie s obchodními cíli, stále musíte spolupracovat se svými obchodními partnery. Lidské zdroje ovlivňují všechny aspekty vašeho podnikání, proto se ujistěte, že jste své cíle a strategii projednali s manažery a dalšími vedoucími pracovníky.

 

KOMUNIKUJTE

Podobně jako spolupráce, i komunikace s klíčovými zúčastněnými stranami může být hnacím motorem vaší strategie. Ne všichni ve vaší firmě budou muset o personální strategii vědět, ale někdo z každého oddělení bude muset být přítomen, aby vám mohl pomoci novou strategii implementovat.

Musíte například vědět, co vedoucí oddělení hledají, když mají volné pozice. Tito lidé vědí o pracovních místech ve svých oborech více než manažer lidských zdrojů, takže byste s nimi měli vždy komunikovat, abyste našli ty nejlepší kandidáty na danou pozici.

 

MĚŘENÍ VÝSLEDKŮ

Poté, co jste si stanovili klíčové ukazatele výkonnosti, musíte sledovat své cíle. Frekvenci vykazování si můžete zvolit podle velikosti podniku, ale obvykle vám nejlepší přehled o vaší personální strategii poskytnou čtvrtletní zprávy.

Místo toho, abyste se spoléhali pouze na data a čísla, prostudujte, co vám data říkají, a vytěžte poznatky, abyste mohli prezentovat svá zjištění.

 

VÍTE, JAK VYPADÁ DOBRÁ STRATEGIE HR

Udělejte si průzkum a zjistěte více o personálních strategiích jiných společností, abyste mohli určit, jaké typy strategií jsou vhodné pro vaši firmu. Mnoho moderních podniků například upouští od přidělených pracovních stolů a umožňuje zaměstnancům sedět, kde se jim zlíbí. Také už nenutí asistenty, aby jim nosili kávu, a nutí vysoce postavené vedoucí pracovníky, aby praktikovali pokoru tím, že jim naopak oni budou nosit kávu, aby podpořili lepší firemní kulturu.

V popředí každé efektivní personální strategie stojí firemní kultura. Předpokládejme, že máte špatnou firemní kulturu s manažery, kteří šikanují ostatní zaměstnance. V takovém případě nebudete schopni udržet špičkové talenty. Zvěsti o špatné firemní kultuře se mohou šířit jako požár, zejména pokud se vaši zaměstnanci dopouštějí šikany, což znamená, že přestanete dostávat žádosti o zaměstnání v reakci na vaše nabídky.

 

NEZASTAVUJTE SE PO NÁSTUPU DO ZAMĚSTNÁNÍ

V mnoha malých firmách se strategie lidských zdrojů zastaví po nástupu a zaškolení nového zaměstnance. Mnohé z těchto společností ani nemají HR oddělení, které by pomáhalo řešit každodenní problémy zaměstnanců. Předpokládejme, že vaši manažeři nebo vedoucí pracovníci mají na starosti veškeré úsilí v oblasti lidských zdrojů. V takovém případě se toto úsilí obvykle zastaví po nástupu, aniž by byly k dispozici skutečné údaje nebo informace o tom, jak se strategie osvědčila.

Pokud chcete skutečně měřit úspěšnost své strategie, musíte vzít v úvahu všechny potřeby každého zaměstnance v oblasti lidských zdrojů od okamžiku, kdy začne pracovat ve vaší společnosti, až do okamžiku, kdy ji opustí.

 

KDY BYSTE MĚLI ZAVÉST STRATEGII HR?

Pokud nemáte personální strategii, je načase na ní začít pracovat. Pokud jste malá firma, která se spoléhá na outsourcing lidských zdrojů, zvažte, zda nepověříte několik svých nejlepších zaměstnanců sestavením nové HR strategie, která vám pomůže přilákat nové talenty.

Pokud se budete řídit výše uvedenými tipy, budete schopni zavést do své společnosti novou úroveň řízení lidských zdrojů, která vám může pomoci růst tím, že posílí firemní kulturu, zvýší spokojenost a pomůže vám dosáhnout vašich obchodních cílů.